Drukarka to jedno z podstawowych urządzeń w każdym biurze. Bez niej ciężko sobie wyobrazić jakąkolwiek pracę. Jednak zanim zakupimy odpowiedni sprzęt, warto się zastanowić, jaki w pełni spełni nasze oczekiwania. Dlatego dziś podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, wybierając drukarkę do firmy.
Podstawowym czynnikiem, jaki powinniśmy brać pod uwagę przed zakupem drukarki jest wielkość przedsiębiorstwa i pożądana przez nas ilość wydruków. Jeżeli nasza firma jest duża, najlepiej zdecydować się na drukarkę laserową monochromatyczną, w przypadku mniejszych w zupełności wystarczy kolorowa drukarka atramentowa. Warto wziąć również po uwagę zakup urządzenia wielofunkcyjnego, które cieszy się obecnie coraz większą popularnością wśród firm. Oto zalety i wady poszczególnych modeli.
Jej głównym atutem jest szybkie tempo pracy oraz wysoka jakość wydruku. Nadaje się doskonale do drukowania ważnych dokumentów. Ponadto cechuje ją duża wydajność oraz niski koszt eksploatacji. Do biura najlepiej wybrać urządzenie monochromatyczne, które szybko i w doskonałej jakości drukuje czarno-białe dokumenty.
Wadą tej drukarki jest przede wszystkim cena, głośniejsza praca oraz duże zużycie prądu.
Ten rodzaj sprzętu poleca się dużym przedsiębiorstwom, gdzie drukuje się praktycznie cały czas. Urządzenie nastawione jest przede wszystkim na wydruk czarno-biały (monochromatyczny), choć drukuje także w kolorze.
Należy do tańszych urządzeń, pozwala drukować dobrej jakości zdjęcia w kolorze, nieco gorzej radzi sobie z wydrukami czarno-białymi. Ponadto cicho pracuje, zajmuje mniej miejsca i zużywa mniej prądu w porównaniu z drukarką laserową. Drukarki atramentowe dają również możliwość szerokiego wyboru tuszy, które cechują się niskim cenami. Jeszcze tańsze, a równie dobre jakościowo są ich zamienniki np. tusze Orink. Dzięki nim drukowanie nie traci na jakości, a jednocześnie staje się jeszcze bardziej atrakcyjne cenowo, co ma niebagatelne znaczenie dla firm.
Minusem tego urządzenia jest wolniejsza praca, gorsza jakość wydruku tekstu oraz wyższa cena wydruku czarno-białego.
Największą jednak popularnością cieszą się urządzenia wielofunkcyjne. Za niewielkie pieniądze można mieć skaner, drukarkę i kopiarkę w jednym. Do tego technologia producentów sprawia, że materiały eksploatacyjne do nich są coraz tańsze i łatwiej dostępne. Obecnie urządzenia wielofunkcyjne to najczęściej wybierany sprzęt zarówno do prac domowych, jak i do małych i średnich przedsiębiorstw.
Zanim wybierzemy sprzęt, zastanówmy się także, czy wystarczy nam wydruk w formacie A4, czy przyda się też opcja A3. Z kolei, jeśli jesteśmy dużym biurem, można rozważyć zakup urządzenia wielofunkcyjnego, które łączy w sobie funkcję drukarki, ksero, skanera oraz faxu. Jego zakup będzie z pewnością bardziej opłacalny niż kupno każdego urządzenia z osobna.
Weźmy pod uwagę także koszty eksploatacji. Sprawdźmy, ile kosztuje toner lub tusz do danego urządzenia i na ile wystarcza. Czasem warto dopłacić za sam sprzęt, by uzyskać jak najniższe koszty użytkowania.
Kolejny istotny element to szybkość wydruku, czyli ilość drukowanych stron na minutę. Parametr ten zależy od rozdzielczości i rodzaju wydruku. Jest to istotna kwestia szczególnie dla firm, gdzie przewiduje się dużą ilość wydruków. Tu warto także zwrócić uwagę na maksymalne obciążenie urządzenia, czyli informację o tym, ile stron miesięcznie drukarka może wydrukować. Przy zakupie jednak najlepiej kierować się zalecaną ilością stron, która mówi o optymalnym obciążeniu urządzenia.
I na koniec podpowiadamy, jakie dodatkowe funkcje drukarki warto rozważyć przy zakupie. Z pewnością przyda się urządzenie z modułem dupleksu, czyli możliwością drukowania dwustronnego. Również moduł Wi-Fi jest wskazany, gdyż umożliwia podłączenie sprzętu do firmowej sieci, co ułatwia przesył plików do druku.
W ofertach sklepów znajdziecie też drukarki z dodatkowym podajnikiem na papier – propozycja dla tych firm, gdzie będzie się drukować duże ilości stron. Większość urządzeń posada też wyświetlacz LCD, który ułatwi konfigurację urządzenia. Warto rozważyć zakup drukarki z trybem cichej pracy, zwłaszcza jeśli urządzenie będzie stało w miejscu, gdzie pracują ludzie. Dobrze też wybrać sprzęt z trybem oszczędzania, który zmniejszy zużycie tonera, a tym samym obniży koszty eksploatacji.